این رشته در برگیرنده برنامه آموزشی مدونی در زمینه اهداف، وظایف، چگونگی، اداره و نحوه سازمان دهی فعالیت های خانه های کودک و نوجوان است. دانشجویان این رشته از طریق یادگیری مجموعه دروس قادر به شناخت و پذیرش مسئولیت هایی همراه با کسب مهارت های لازم در برقراری ارتباط با کودکان و نوجوانان و انجام فعالیت های اجرایی، فرهنگی و هنری خانه کودک و نوجوان خواهند بود.
ضرورت و اهمیت: امروزه دستاوردهای جدید علمی در زمینه ارائه خدمات اجتماعی مبتنی بر تقویت حضور خانواده در اجرای برنامه های دولت و احیای کارکردهای خانواده است. و اصلی ترین نیازهای فردی و اجتماعی در نهاد خانواده و یا (خانواده جایگزین) با کمک والدین و یا مربیان شاغل در خانه های کودک و نوجوان محقق خواهند شد. با توجه به نقش و اهمیت مربیان در خانه های کودک و نوجوان به عنوان جانشین والدین کودکان و نوجوانان بی سرپرست و مراقبت از فرزندان و پرورش آنها در فضای خانوادگی مناسب ضرورت ایجاد شناخت نسبت به وظایف مربیان و کارکردهای خانه کودک و نوجوان و هم چنین تقویت نگرش و ایجاد مهارت های لازم را ایجاد می نماید.
نیازهای جامعه: با توجه به توانمندی های مورد انتظار، این رشته پاسخ گوی بسیاری از فعالیت هایی است که با کودک و نوجوان ارتباط دارد. تربیت مربی در گروه های سنی(از زمان تولد تا 6 سالگی ـ 6 تا 12 سالگی ـ 12 تا 18 سالگی) این امکان را فراهم می سازد که فارغ التحصیلان در طیف وسیعی از فعالیت ها حضور مؤثر داشته و یکی از نیازهای مهم جامعه در حوزه انسانی را برطرف نمایند.
تربیت مربی امور فرهنگی کودک و نوجوان